Wat hoort mijn leerling eigenlijk? En welke begeleiding heeft hij nodig?

Dossier: Slechthorende leerlingen
Laatst bijgewerkt op: 04-06-2014

Als horende leraar is het soms lastig om in te schatten wat je slechthorende leerling wel en niet hoort.

Toch is het goed om dit in kaart te brengen.

In het powerpointboekje Oor en horen leggen we uit hoe het oor in elkaar zit en hoe u een audiogram kunt 'lezen'. En u hoort wat kinderen met een gehoorverlies of met een cochleair implantaat (ci) kunnen verstaan. Op internet staan daarnaast diverse hoortests:

  • voor volwassenen: de Nationale hoortest;
  • voor kinderen: de kinderhoortest:  deze test kunnen kinderen thuis doen, samen met hun ouders;
  • voor jongeren: de oorcheck:  hier kun je ook testen of je MP3-speler/iPod/telefoon wel veilig is voor je gehoor.

Inclusie rating scale
Hoe bepaalt u de beleidingsdoelen van een slechthorende leerling? Daarvoor ontwikkelde Annemiek Voor in 't holt de Inclusie Rating Scale voor slechthorende leerlingen. Dit is een vragenlijst waarmee u zaken in kaart brengt als de taalvaardigheid van de leerling, zijn sociale vaardigheid, functioneren in de klas en de omgang met zijnauditieve beperking. Behalve vragen over de leerling zelf worden ook de omgevingsfactoren gemeten: de klas, leerkracht, school en de ambulant begeleider.

Soundfieldapparatuur
Heel belangrijk voor wat uw leerlingen horen: de akoestiek in de klas. Om meer inzicht te krijgen in de invloed van luisteromstandigheden in de klas op leerlingen, heeft het Lectoraat Dovenstudies van de HU een onderzoek uitgevoerd met klassenversterkingsapparatuur. Dit noemt men ook wel Soundfieldapparatuur. Het bestaat uit een leerkrachtmicrofoon met zender en een luidsprekersysteem met versterker en ontvanger. Uit het onderzoek blijkt hoe groot het effect van dit soort apparatuur is, vooral voor leerlingen die achterin de klas zitten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten