Geschiedenis bijbrengen met films

Dossier: Oorlogseducatie
Laatst bijgewerkt op: 13-03-2015

Speelfilms, documentaires en andere media kunnen geschiedenislessen over de wereldoorlogen meer betekenisvol maken.

Van saaie geschiedenislessen steken leerlingen niets op. Speelfilms, strips en andere media brengen de boodschap vaak wel binnen. Er zijn talloze reportages, documentaires en bruikbare speelfilms over de Tweede Wereldoorlog en er zijn diverse redenen ze in de les te gebruiken:

  • motiveren
  • illustreren
  • concretiseren
  • tegemoetkomen aan verschillende leerstijlen

Het gaat niet om oorlogsfilms, maar om films die morele dilemma’s tijdens de oorlog aan de orde stellen.

  1. het onvoorstelbare (maar gebeurde) voorstelbaar en inleefbaar maken;
  2. morele dilemma’s die in deze films voorkomen aan de orde stellen.

Betekenisvol wordt het natuurlijk pas als we de inhoud van de film kunnen koppelen aan waarnemen, handelen en denken van de kinderen van nu (attitudevorming, morele ontwikkeling).

Kritisch kijken
Daarnaast kun je met films ook het kritisch kijken en filmspecifieke vaardigheden oefenen: filmtechnieken herkennen, de bedoeling van de filmmaker herkennen, film als bron vergelijken met andere bronnen, representativiteit en betrouwbaarheid bepalen. Natuurlijk is een speelfilm fictie en daarmee onbetrouwbaar, maar een historische speelfilm heeft een meerwaarde boven de reguliere geschiedschrijving en dat wat er van doorkomt in de schoolboeken, omdat een groot publiek wordt bereikt.

Suggesties

Speelfilms geschikt geacht vanaf 12 jaar

Speelfilms geschikt geacht vanaf 16 jaar

Documentaires

 

Meer over Geschiedenis bijbrengen met films

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten